Vaak gebruikte codes in dating, verleiden en veroveren

0

Corona is weer gaan liggen, voor even of voor langer. En tijdens die adempauze zal het daten annex versieren en binnendoen, weer heropleven. Voor jong, oud en iedereen ertussen in. Omdat de toegankelijkheid tot partners van alle slag en leeftijden dankzij de moderne media, vandaag groot en supereenvoudig is.

Veel sectoren in het leven bedienen zich van een eigen jargon.  In het versier- en datingcircuit is dat niet anders. Ook hier ontstond een eigen codetaaltje, een soort ‘slang’ zeg maar,  dat vooral bruikbaar is voor de goede verstaanders. Met andere woorden voor de ingewijden, de deskundigen, de PUA’s.  En dat taaltje evolueert uiteraard nog dagelijks.

En zo zijn we vertrokken voor een lijstje afkortingen dat door de ervaren versierders gebruikt wordt om snel en doeltreffend met elkaar te communiceren. Versierders hebben immers vaak Wingmen (zie verder) die hen ondersteunen bij het subtiele spel van de verleiding. Elk van onderstaande afkortingen staat voor een realiteit of begrip.

 

Een greep uit het jargon van hen die het versieren tot een discipline hebben verheven.

PUA  = Pick Up Artist. Dit is een behendige en ervaren verleider die het klappen van de zweep kent inzake veroveren en/of binnendoen van het doelwit.

Wing (of Wingman/Wingwoman). Iemand die de PUA assisteert bij het spotten, benaderen en aanspreken van nieuwe potentiële partners.

Target: meestal een vrouw -al dan niet in gezelschap- waar de aandacht en interesse van de PUA naartoe gaat.

BF = boyfriend of vriend.

GF = girlfriend of vriendin

HB = Hot Babe. Een sexy vrouw of man… De letters HB worden meestal gevolgd door een score van 1 tot 10.  HB10 is uiteraard de meest perfecte score.

AFC = Average Frustrated Chump. Vrij vertaald: gewone, gefrustreerde sukkel. Een middelmatig tot kleurloze man die doorgaans deel uitmaakt van een handvol mannen dat pinten staat te hijsen aan de toog tijdens het verlekkerd loeren naar vrouwen. Vrouwen, die de AFC uiteraard niet durft aan te spreken. AFC’s gaan tenslotte meestal alleen en licht tot zwaar beneveld, naar huis waar ze in bed verder denken aan de vrouwen die ze de hele avond konden bekijken.  AFC’s vormen totaal geen bedreiging voor PUA’s.

AA = Approach Anxiety. Is de angst om op een aantrekkelijke vrouw (of man) toe te stappen en er een praatje mee te slaan. Heel wat AFC’s worstelen bijvoorbeeld chronisch met dit probleem.

AMOG = Alpha Male Of the Group. Alfamannen vormen vanzelfsprekend wel concurrentie voor de PUA’s. Vooral wanneer deze laatsten een pick up willen starten.  

Bitchshield. Dit is een soort afweerscherm dat vrouwen (mooie én minder mooie) bewust of onbewust optrekken, om AFC’s (zie hierboven) af te weren of op zijn minst te ontmoedigen.

Push-Pull. Staat voor het gekende spelletje van aantrekken en afstoten. Wordt vaak en met succes, gebruikt door PUA’s en andere speelvogels.

IOD = Indicator Of Desintrest. Voor mannen op het verleiderspad betekent IOD dat de target geen interesse heeft en dat ze dus  het verleidingsspel -ergens onderweg- niet goed gespeeld hebben.

IOI = indicator Of Intrest. Dit betekent dat de verleider resultaat boekt en dat merkt hij aan de houding van de potentiële partner. De vrouw (vaak is het doelwit een vrouw) leunt voorover, neemt dezelfde houding aan als de man, stelt hem vragen over zichzelf, knipoogt heel eventjes, enz.

LJBF = Let’s Just Be Friends.  Of: laat ons gewoon vrienden blijven. Dit is een fase waarin veel onervaren jagers stranden. Vaak keer op keer.

LTR = Long Time Relationship. Anders gezegd: een serieuze, volwassen relatie met toekomstperspectief.

One-itis. Een kwaal waaraan vooral gewone, wat onzekere mannen lijden. Ze zien enkel ‘dat ene meisje’ of ‘die ene vrouw’ en hebben er alles voor over (of toch bijna) om haar te krijgen. Helaas belanden deze mannen, ondanks hun uitsloverij, meestal in de “friendzone. Zucht…

Social proof. Een tactiek waarbij een versierder zijn doelwit wil laten geloven dat andere vrouwen ook sterk in hem geïnteresseerd zijn. Wat jaloezie bij de target kan opwekken en de marktwaarde van de jager kan verhogen.

 

Share.

Over de auteur

Karina is relatie-dating ervaringsdeskundige en schrijfster van boeken 'Hoera, ik heb een date', 'Late Liefde', 'Aan het daten? Goed om weten!' en 'Het Kluwen, vijand van nieuwe liefde'.

Reageer