Hipster

1

Een hipster is damesondergoed en meer bepaald een hip en vrouwelijk heupbroekje. Jawel.
Maar… een hipster is nog veel meer. De term hipster wordt vooral gebruikt om een non-conformistische jongere aan te duiden die deel uitmaakt van een specifieke subcultuur.

Hipsters

Zowel jongens als meisjes kunnen hipster zijn. De hipstercultuur heeft zijn wortels in de muziek. De hipster en zijn/haar iPhone of mp3-speler zijn immers onafscheidelijk. Alle muziekstijlen kunnen hipsters bekoren, op voorwaarde echter dat de muziek door onbekende, miskende en/of obscure bandjes wordt gebracht. De hipstercultuur is niet ontstaan uit een groep idealistische jongeren. Hipsters hebben meestal geen idealen. Het lijkt alleen maar zo. Gewiekste marketingjongens en -meisjes creëerden het fenomeen hipster omdat het – en hoe kan het ook anders – de kassa doet rinkelen.

Hipsters spotten

Hipsters zijn moeilijk te herkennen omdat hun smaak en stijl voortdurend veranderen. Want vanaf het moment dat iets of iemand trendy of hot wordt, verliezen hipsters hiervoor op slag alle belangstelling. Om vervolgens met iets of iemand anders te gaan dwepen. Je kan een hipster gemakkelijkst herkennen aan de kleding.

De hipster:

  • kiest voor een gedurfd, soms asymmetrisch en/of warrig kapsel, eventueel met uit hangende slierten haar;
  • kleedt zich wat vreemd, tikkeltje nerdy en heeft een voorkeur voor vintage- en retrokledij. Koopt dus op vlooienmarkten en in tweedehands- en kringloopwinkels;
  • is dol op skinny jeans, te gekke t-shirts (ook met superhelden of rennende paarden op), Dr. Martens, hoedjes, ruitjeshemden, wildprints, waanzinnige sjaaltjes, grof gebreide truien en lederen hotpants;
  • kiest voor een grote bril, het hipsterkenmerk bij uitstek!

uitgebreid profiel van de hipster

Hoe hoger iemand scoort op volgend lijstje, hoe groter de kans dat je met een hipster te maken hebt.

De hipster:

  • Kan zowel een man als een vrouw zijn;
  • is doorgaans tussen de 18 en 35 jaar oud;
  • vindt zichzelf en de eigen mening heel erg belangrijk;
  • probeert zo onopvallend mogelijk opvallend te zijn:
  • is ervan overtuigd dat hij/zij een unieke smaak en persoonlijkheid heeft, maar is in werkelijkheid vrij pretentieus en voortdurend op zoek naar aandacht;
  • eet bij voorkeur biologisch en vegetarisch of veganistisch, zonder achterliggende ideologie;
  • drinkt vooral speciale theesoorten en koffie;
  • houdt van markten en winkels met speciaal voedsel;
  • krijgt op politiek vlak het etiket ‘links’ op gekleefd, maar dat zal hem/haar een zorg wezen, gezien een hipster in wezen niet geïnteresseerd is in politiek;
  • houdt van lezingen, cultfilms, kleine galerietjes, theater en verder van alle denkbare speciale evenementen;
  • kickt derhalve op relatief onbekende en/of progressieve culturele, artistieke en politieke stromingen die weer los gelaten worden van zodra ze gemeengoed zijn;
  • is doorgaans geen arme drommel maar veeleer een sjieke bohemien of een welstellende hippie;
  • verplaatst zich bij voorkeur per fiets, bus, tram of trein;
  • pikt continu elementen op uit andere subculturen;
  • verafschuwt alles wat doorsnee, populair of ‘een hype’ is;
  • is bang om als meeloper of conformist gebrandmerkt te worden;
  • is meestal geen loser maar iemand met een degelijke opvoeding en opleiding;
  • wordt thuis vaak financieel voldoende ondersteund of is werkzaam in een goed betaalde baan waarin hij/zij voldoende creatief of artistiek bezig kan zijn. Denk maar aan de media, de reclamewereld, de kunstwereld en de mode- en cosmeticasector. Maar een hipster kan ook advocaat of taalkundige zijn;
  • profileert zich na de werkuren als gekwelde artiest of intellectueel;
  • hecht enorm veel belang aan het onderhouden van zijn/haar sociaal netwerk. Voelt zich maar leven als anderen continu aan zijn/haar bestaan herinnerd worden. Is dus voortdurend bezig met het posten van berichtjes via een blog,profiel of wall.
Share.

Over de auteur

Karina is relatie-dating ervaringsdeskundige en schrijfster van boeken ‘Hoera, ik heb een date’, ‘Late Liefde’, ‘Aan het daten? Goed om weten!’ en ‘Het Kluwen, vijand van nieuwe liefde’.

1 reactie

Reageer