Velen onder ons hebben er wel eens van gedroomd om de populaire jongen of het populaire meisje te zijn. Vooral tijdens de school- en studententijd. Omdat populair zijn voordelen oplevert. Maar zelfs tijdens het volwassen leven blijft de pikorde belangrijk. Want populair zijn op één of andere manier, biedt ontegensprekelijk ook voordelen voor volwassenen. Zo draaien er bijvoorbeeld meer potentiële partners om je heen. En jij kan er dan naar believen de mooiste, slimste of grappigste uitkiezen. Of de meest kleurrijke, invloedrijke of zelfs de rijkste. Ook zijn mensen sneller bereid iets voor de populaire man of vrouw te doen. Want het gros van de roedel bevindt zich nu eenmaal graag dicht bij het aflfamannetje of alfavrouwtje. Gewoon om erbij te horen en een graantje mee te pikken, zeg maar. Populair zijn kent overigens geen leeftijd. Het begint in de peuterschool en gaat door tot in het bejaardenhuis.
Wie niet of minder populair is, kan zich in dit digitale tijdperk natuurlijk troosten met x-aantal (pseudo)vriendjes op Facebook of volgers op Twitter of Instagram. Maar dat blijft allemaal virtueel. Want er is echt wel meer nodig om in het alledaagse leven populair te zijn. Hieronder volgen dus enkele voorwaarden om populair te zijn. Maar als we goed toekijken, blijkt populariteit toch meestal de som te zijn van een aantal factoren. Een soort bijproduct van het feit dat je op diverse vlakken hoger scoort dan de gemiddelde mens.
Factoren die je populair kunnen maken
Eigenlijk is er nog niet zoveel veranderd, ondanks al onze hi-tech en gedigitaliseer. Zowel 150 jaar geleden als vandaag is iemand populair omdat hij of zij een aantrekkelijke verschijning is. Omdat schoonheid en charme iedereen aanspreken, vitaliseren en inspireren in diverse richtingen. Dat kunnen we gewoon niet ontkennen. Vooral voor mooie vrouwen gaan veel deuren open die voor hun minder fortuinlijke zusters gesloten blijven. En dat geldt steeds vaker ook voor knappe mannen. Maar iemand kan ook populair zijn omdat hij of zij vooruitstrevend is of vernieuwend denkt. Of omdat men sterke fysieke of geestelijke prestaties levert. Of het gevaar opzoekt. Koplopers en trendsetters op bepaalde gebieden, waren en zijn om die reden ook vaak populair. En natuurlijk: (meer dan) voldoende geld bezitten en interessante mensen kennen, verhoogt iemands marktwaarde eveneens en sowieso fors.
Maar enkel dat volstaat niet want volgende eigenschappen horen er nog bij. En als we onderstaand rijtje aflopen, kunnen we enkel besluiten dat populair worden, zijn en blijven, gewoon hard labeur is.
Zo word je populair
- Voldoende zelfvertrouwen bezitten.
Positief: Je vindt jezelf oké en durft en kunt dus ook grotendeels jezelf zijn. Dat schenkt je zelfvertrouwen, wat een teken van kracht is. En dat voelen en bewonderen anderen.
Negatief: Je bent sterk, verslaafd aan je populaire status en aarzelt niet om eventuele concurrenten buiten spel te zetten of te onttronen. Daartoe staan veel middelen tot je beschikking zoals: roddels en leugens verspreiden, agressieve taal gebruiken, mensen chanteren en manipuleren. Ook via de sociale media. Dat maakt vandaag deel uit van populair zijn. - Een eigen mening hebben en je niet te beroerd voelen om ervoor uit te komen.
Positief: Je staat er helemaal, durft zelfs risico’s te nemen en tegen de stroom in te zwemmen. Je hebt een eigen manier van denken. Of een eigen stijl, die anderen proberen na te apen. Vaak tevergeefs.
Negatief: Je moet kost wat kost opvallen. Als je niets beters in huis hebt, kan dat ook door het gevaar op te zoeken of zelf gevaarlijke situaties te creëren. Drugs, drank en geweld kunnen deel uitmaken van je leven en imago. - Altijd verzorgd voor de dag komen.
Positief: Dit is een belangrijk punt, want het gros van de populaire mensen verzorgen vanzelf hun uiterlijke verschijning. Indien je weet dat je verzorgd, lekker ruikend en goed gekleed voor de dag komt, ben je immers zelfzekerder.
Negatief: Je modieus kleden en de laatst trends volgen of trendsetter zijn (idem inzake kapsel), voldoende sporten, eventueel diëten enz. zijn dus een must. Maar deze levenswijze slorpt wel hopen tijd, energie en geld op. - Volop investeren in je sociaal leven.
Positief: Je laat je zoveel mogelijk horen en zien (van je beste kant natuurlijk) en blijft niet aldoor voor je pc of tv hangen. Want met dit laatste raak je eigenlijk nergens. Je gaat daarom naar buiten, maakt vrienden en bent aanwezig in verenigingen en op bijeenkomsten en feestjes. Je doet zowel professioneel als privé aan netwerken en je kan met alle soorten mensen overweg.
Negatief: Al dat winkelen, rondbellen en uitgaan, verslindt geld. Net zoals vaak een bioskoopje of optreden meepikken, met anderen een hapje eten of een glas drinken. Populair zijn en dat ook blijven, is een dure zaak. - Actief zijn op de sociale media.
Teneinde je fans te bereiken en je netwerk te vergroten maak je volop gebruik van Facebook, Twitter, LinkedIn, en/of Instagram. Zo blijf je continu in beeld.
Negatief: hierbij kan jij je profileren als een bad boy/bad girl of als een regelrechte provocator. - Durven opkomen voor jezelf.
Positief: Je laat je door niemand opzij drummen en huldigt het principe van evenwaardigheid. Ik mag er zijn, maar jij mag er ook zijn.
Negatief: Je assertiviteit kan omslaan in agressiviteit, pesten, anderen vernederen en meer van dat soort ongewenst gedrag.
Tot slot
Is het nodig om slim te zijn, welstellend, mooi, sexy, goedgebekt, rijk of van goeden huize om populair te zijn?
Dat helpt zeker, maar vandaag is dat lang niet altijd meer het geval. Omdat je actueel op de sociale media ook populair kan worden via een bruikbare mix van zowel positieve als negatieve eigenschappen.
Neem ook een kijkje bij: Emotionele intelligentie ondersteunt een relatie